perjantai 13. maaliskuuta 2015

Kuulumisia ja Serpa- hanketta

Hei ♥
   Viimepäivien kuulumisia ja erityisesti tässä postauksessa Serpa- hankkeesta. Olen ollut viimepäivinä iloisempi, virkeämpi ja elämän haluisempi. En olisi uskonut kuinka paljon tuo möllykkä tuolla taivaalla voi vaikuttaa siihen miten voin. Mutta kyllä se antaa erilailla virtaa ja intoa. Paljon kivempi lähteä liikkeelle, kun aurinko paistaa ja on lämpimämpi. Viimeinkin saan itsestäni jotain irti ja olen paljon innokkaampi tekemään asioita, kuin vähää aikaa sitten kun oli synkkää ja sateista. Nyt kumminkin menen tämän postauksen aiheeseen eli Serpa- hankkeeseen.

   Parisen viikkoa sitten minulle tuli puhelu, puhelussa minua pyydettiin mukaan Serpa- hankkeeseen. Olin aivan pihalla, että mikä ihmeen hanke? Miksi minun siihen pitäisi osallistua? Keskiviikkona kuitenkin lähdin mukaan hankkeeseen ja sain selville mikä tämä hanke on, mikä sen idea/ tarkoitus on. Nyt kerron teille mikä on Serpa- hanke.

   Serpa- hanke on nuorille järjestetty hanke, jossa toimitaan yhdessä ja suunnitellaan ja toimitaan. Pohditaan työttömyyttä ja sitä mitä vosimme tehdä: " Kuinka hankkia töitä?""Mistä hankkia töitä ? " Hankkeen tarkoitus on tutustua työelämän ja koulutuksen mahdollisiin ongelma tilanteisiin ja epäkohtiin. Sitä kautta pyritään parantamaan nuorten mahdollisuuksia päästä kiinni työelämään. Tässä hankkeessa etsitään/ löydetään ne omat vahvuudet, jotka ovat työelämässä hyödyksi, luodaan ja opitaan yhdessä uusia asioita. Tälläinen on siis Serpa- hankkeen perus idea, tulen jatkossa kertomaan tänne blogiin Serpa päivistä ja myös YouTuben- puolella saattaa tulla myday: tä Serpan parissa. Mutta aloitetaas nyt minun ensimmäisestä Serpa- hanke päivästä.

   Ensinmäinen päiväni oli Keskiviikkona 11.3.2015. Heräsin aamulla väsyneenä, mutta innokkaana ja jännittyneenä alkavaan päivään. Käppäilin läheiselle Siwalle josta porukka nakkaa minut ja muita kyytiläisiä kyytin, sitten suunnattiin kohti Jyväskylää. Jyväskylässä menimme Kuokkalassa sijaitsevalle Ammattikorken tiloihin. Ensimmäisenä saatiin juua aamukahvit ja ottaa joko leipä tai jotain mitä kahviossa oli tarjolla. Sen jälkeen käytiin pieni esittely kierros, jonka jälkeen siirryttiin tilaan jossa vietettiin koko päivä. Siellä ensin esiteltiin toisemme ja kerrottiin mitä tältä päivältä odotetaan. Minä ja pari muuta vastasimme: " En oikee oota tältä päivältä mitään, ku en ees ymmärrä mikä tää juttu on ". Siihen meille vastattiin, että se tämän idea onkin. Ei tiedetä mitä tulee tapahtumaan koska kaikki on meistä itsestämme kiinni. Tämä kuulosti mielestäni aika hyvältä ja mielenkiintoiselta, että: " hei, saahanko me kerranki ite päättää mitä tullaan tekemään."

   Tämän jälkeen ryhmän kanssa siirryttiin omaan tilaan jossa alettiin suunnitella: " Mitä tavoitteita meillä itsellämme on ja mitä tavoitteita meillä on ryhmänä". Tää oli musta aivan mahtavaa ja lyhyessä ajassa meistä synty yhteistyössä toimiva ryhmä. Me kaikki ollaan jotenkin niin samankaltasia, tai me vaan ollaan just sitä mitä me ollaan. Se on musta kaikista mahtavinta et ympäril on sellanen porukkaa minkä ees pystyy olee just sitä mitä on, eikä tarvii esiittää yhtään mitään. Meidän ryhmä sai tosi paljon keskustelua aikaan ja mä uskon et tästä 3kk, tulee aivan mahtavat 3kk. Tälläsel ryhmä- hengel tää tosiaan tulee toimimaan. Mut nyt siihen mitä me sit todellisuudessa tehtiin. Meille annettiin iso mappi ja tusseja, näin me kirjoitetaan paperille ensin jokaisen omat tavoitteet/ haaveet. Sen jälkeen kirjoitettiin ryhmän yhteiseiä tavoitteita/ haaveita. Näin me saatiin hieno kokoonpano paperille. Sen jälkeen jokainen ryhmä esitteli toisilleen nää ideat. Ekaa kertaa mua ei jännittänyt ja pystyin oleen ihan normaalisti. Mä vaan jotenkin tunsin, kuinka mun oli helppo olla siinä ja nyt. Muillakin ryhmillä oli musta tosi hyviä ideoita ja tavoitteita. Tämän jälkeen me mentiin koko ryhmärämä syömään.

    Täytyy sanoa oli ihan taivaallisen hyvää ruokaa, niinku musta kouluissa aina on sairaan hyvää ruokaa. Ruokailun jälkeen me mentiin takasin, hetki keskusteltiin isolla porukalla ja meille kerrottiin mitä me ryhmissä tullaan seuraavaks tekeen. Valitettavasti en enää tarkalleen muista mitä, mutta yritän parhaani. Elikkä me tosiaan laadittiin jokaiselle tulevalle perjantaille ohjelma-/ aihealueet, mitä sit tultais käsittelemään. Valittiin myös ryhmälle nimi, mä mietin hetken: " kehtaanko ees ehottaa, ei sitä kuitenkaan oteta, ei ennenkään kukaan/ ketkään oo mun ideoita ottanut kuuleviin korviinsa". Rohkaisin itseni ja sanoin sen äänen ja minulle uudesti mutta todellisesti ehdottamani nimi kävi muille ryhmän jäsenille, siitä iso kiitos porukalle ! Meidän tulevat perjaintain ohjelmat näkee alhaalla olevassa kuvassa ja täytyy sanoa, me todellakin tehtiin ytimekäs, monipuolinen ja loistava toiminta suunnitelma siitä mitä tulemme tekemään. I like ! Tämän jälkeen ideat esiteltiin taas koko porukalla ja muutkin tykkäsivät meidän suunnitelmista. Olin iloinen ryhmämme puolesta. Päivä alkoi lähestyä loppua ja käytiin vielä pieni keskustelu ja ihmiset kertoivat palautetta päivästä ja kyseltiin ehdostuksia mikä tulisi olemaan hankkeen lopetus matka. Ideoita tuli paljon ja se on hyvä, mutta se selviää myöhemmin minne menemme. Kiitokset vielä pitäjille ja ihmisille päivästä, se todellakin onnistui ja minulle jäi ainakin tosi hyvä mieli :) Thanks ♥





By: Elisabetna ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

::selection { color: #FFBEFB; background: #E4E4E4; }